Allergie en voeding 2021-1

dient te geven. Is het schema goed doorlopen, dan is het nodig dat de zuigeling tot het eerste jaar weke- lijks minimaal een half ei blijft gebruiken. Het advies is om ook daarna het ei op het menu te laten staan. Zo eet je kind het ei wél De praktijk leert dat met name heel jonge kinderen ei niet altijd makke- lijk eten, maar een bananenpancake gaat er meestal wel in. Deze pannenkoekjes zijn eenvoudig te maken: > Maak een beslag van rijpe bana- nen met eieren in de verhouding 1:1. Voeg eventueel enkele lepels bloem en wat kaneel toe. > Bak hiervan pannenkoekjes en geef deze bijvoorbeeld als tussen- doortje of bij een maaltijd. Ze zijn makkelijk in te vriezen. Wist je dat… > de schil van een gemiddeld ei 7500 piepkleine gaatjes (poriën) heeft, waardoor het ei ademt? De meeste en grootste poriën vind je aan de stompe kant van het ei dichtbij de luchtkamer. > het ei geurtjes kan overnemen via die poriën? Leg ze dus niet in de buurt van sterk ruikende produc- ten zoals ui, knoflook en sommige kazen. > een kip 25 uur doet over het leg- gen van een ei? Eerst wordt de dooier gevormd, daarna het eiwit en 2 dunne vliesjes. Vervolgens doet de kip er nog ongeveer 20 uur over om de schaal te vormen. > je een gekookt ei makkelijker kunt pellen als je dit laat ‘schrikken’? Na het koken houd je het ei zeker 15 seconden onder koud stromend water. Hierdoor krimpt het eiwit en komt het los van de schaal waardoor je het beter kunt pellen. > je een gekookt ei van een rauw ei kunt onderscheiden door ze over de tafel te laten rollen? Het gekookte ei rolt sneller doordat het eiwit hard is geworden en meedraait met de schaal. > je een rauw ei ongeveer 28 dagen kunt bewaren? Blijft een ei in water drijven, dan is het over de houdbaarheidsdatum. > tijdens het bewaren de luchtkamer in het ei groter wordt, omdat er water verdampt door de poriën? > de kleur en de smaak van de dooi- er afhankelijk zijn van het voedsel dat de kip heeft gehad? Kippen die veel groenvoer krijgen leggen eieren met een hardgele dooier die veel caroteen en vita- mine A bevat. Voedingswaarde van ei > Het wit van het ei bevat zo’n 10,5 procent eiwit. De rest is water met een kleine hoeveelheid mine- ralen en vitamines. > De dooier bevat ongeveer 16 pro- cent eiwit, 33 procent vet en 50 procent water. > In de dooier vinden we de meeste mineralen (van belang zijn ijzer en jodium) en vitamines (met name A, D en enkele B-vitamines). > In de dagelijkse voeding kan het ei een belangrijk onderdeel zijn, omdat ons lichaam dit eiwit goed kan omzetten in lichaamseiwit. Met name in een lactovegetari- sche voeding (wel ei en melk, geen vlees en vis) kan dit een rol spelen. Sacha Visser // dietist@voedselallergie.nl Allergie voor ei en kip? Vroeger kregen ouders van een ei-allergisch kindje het advies om voorzichtig te zijn met de introductie van kippenvlees. Er zou wel- licht sprake kunnen zijn van kruisallergie. De inzichten zijn veran- derd: deze waarschuwing geldt niet meer. Allergische reacties op kippenvlees zijn sowieso zeldzaam. Het grote verschil van intolerantie ten opzichte van allergie is dat je ei meestal niet volledig hoeft te mijden Uit diverse onderzoeken is gebleken dat het slim is om baby’s al vroeg ei te geven met oog op preventie van ei-allergie Dit geloof je niet Mijn zoontje heeft een allergie voor soja, vertelde ik aan een kennis. ‘Dan geef je hem gewoon steeds kleine beetjes sojadrank, dan is hij er zo aan gewend.’ Tja… Mariska // via Facebook 13 <

RkJQdWJsaXNoZXIy NzkyMjk=