Allergie en voeding 2019-1

> 6 Allergie & voeding maart 2019 Zoek uit waarvoor je allergisch bent Berber Vlieg: ‘Het is heel belangrijk dat je uitzoekt van welke allergie(ën) je last hebt, bij jezelf of bij je kind. Blijf niet in het ongewisse. Ik merk vaak dat mensen blijven aanmodderen en niet goed uitzoeken waarvoor ze precies aller- gisch zijn. Maar een goede dieetbehandeling begint met een goede diagnostiek. Wij kunnen niet goed helpen als de diagnose niet rondkomt. Diëtisten zoeken altijd naar verbanden tussen voeding en klachten, maar uiteindelijk moet de dokter de diagnose stellen.’ ‘Die goede diagnostiek begint altijd met een uitgebreide analyse door dokters en diëtisten. Cliënten kunnen daarbij zelf ook helpen door het gesprek goed voor te bereiden en na te denken: wat heb ik gegeten, wat was het resultaat, wat deed ik er zelf aan en wat zijn precies mijn klachten? Wij sturen vaak van tevoren een vragenlijst, zodat we dat al een beetje structu- reren en de cliënten over het gesprek kunnen nadenken.’ ‘Een goede diagnose is heel belangrijk. Anders kun je bovenop de al ontstane problemen ook te maken krijgen met psychosociale problematiek en onzekerheid. Als je namelijk niet weet wat je wel of niet verdraagt, blijf je zoeken. Je voelt je bovendien niet serieus genomen. Ook kan het ontzettend veel invloed hebben op de kwaliteit van leven. Kinderen slapen niet, ouders slapen niet. Er is altijd maar stress om te eten. Eten is daardoor ook helemaal niet meer leuk, want het is altijd beladen. Daarnaast kun je last krijgen van nieuwe producten, omdat je niet goed weet wat je wel en niet mag eten, en verkeerde producten blijft kiezen. Dat wil je natuurlijk niet. Eten is leuk en dat moet, voor zover mogelijk, ook gewoon leuk blijven.’ Ga op zoek naar de juiste specialisten ‘Een andere belangrijke tip is om te zoeken naar hulpverleners die goed kunnen helpen, zoals een gespecialiseerde kinderarts of kinderallergoloog. Als het om voeding gaat, kun je het beste een gespecialiseerde allergiediëtist zoeken. Zoek zo nodig ook andere hulpverleners, zoals een logopedist bij jonge kinderen die door hun allergie hun mondmotoriek moeizaam ontwik- kelen. Ook kan het een goed idee zijn om psycho- logische ondersteuning te zoeken als je last hebt van psychische schade door je voedselallergie.’ Gebruik immuunversterkende voeding ‘In de praktijk zien we vaak dat mensen met allergieën zich alleen richten op het weglaten van producten waarvoor ze allergisch zijn. Op zich is dat goed. Als je iets niet verdraagt, moet je het vooral niet eten. Je mag alleen niet vergeten dat je ook je lijf moet voeden en niet alleen maar producten gaan wegstrepen. Diëtisten moeten vaak de voeding van mensen met voedselallergie weer restaureren, omdat er veel scheef is gegaan. Begeleiding naar een gezond dieet komt neer op eliminatie en restau- ratie. Met voeding kun je namelijk je immuun- systeem beïnvloeden. Hoe doe je dat dan? Dat kun je rechtstreeks doen door micronutriënten (vitamines en mineralen) binnen te krijgen én door je darmmicrobiota (bacteriën in je darmen) te beïnvloeden.’ ‘ Micronutriënten hebben een functie in het immuunsysteem. Ze voorkomen ziekten en bestrijden chronische ontstekingsziekten zoals overgewicht, reuma, diabetes, maar ook aller- gieën. Van een aantal nutriënten is bewezen dat ze invloed hebben op het immuunsysteem, zoals bijvoorbeeld vitamine A. Maar deze is vaak te weinig aanwezig als mensen geen melkpro- ducten gebruiken en ook te weinig boter/marga- rine en groenten binnenkrijgen. Vitamine A is wezenlijk voor de afweer en de slijmvliezen. Het speelt een zeer belangrijke rol in je hele maagdarmkanaal.’ ‘De darmmicroben zijn belangrijke boodschap- pers voor het immuunsysteem. Die sturen als het ware het immuunsysteem de goede of verkeerde kant op. Als je eet, geef je niet alleen jezelf, maar ook je darmmicroben te eten. Geef daarom de goede darmbacteriën te eten met de juiste voeding. Een goede verhouding tussen eiwitten, vetten en koolhydraten bijvoorbeeld. Veel voedingsvezels uit fruit, groente en granen zijn heel belangrijk voor je darmmicroben. Daarmee kun je je immuunsysteem en het beloop van chronische ziekten beïnvloeden.’ Goede voeding is belangrijk ‘Wat is dan precies gezonde voeding? We kennen allemaal de Schijf van Vijf en op zich is dat een prima richtlijn. De Schijf van Vijf is de vertaling naar de dagelijkse praktijk van wat de Gezondheidsraad op basis van wetenschappelijk onderzoek heeft vastgesteld. Dat houdt in: 250 gram groente per dag, twee porties vers fruit, volkoren graanproducten, dierlijke en plantaar- dige eiwitten, zachte margarines en olie, en vooral water en gefilterde koffie en thee. Dat is in een notendop wat wordt aanbevolen. Gezonde voeding is wel persoonlijk, vooral als je allergieën hebt. Daarom is een persoonlijke aanpak bij allergie zo belangrijk.’ Diëtist Berber Vlieg over goede voeding en nieuwe ontwikkelingen Do’s en don’ts bij voedselallergie Onderzoeker en diëtist Berber Vlieg heeft al meer dan dertig jaar een praktijk gespecialiseerd in voedselovergevoeligheid. Op de Familiedag vertelde zij vanuit haar ervaring wat je vooral wel en niet moet doen als je last hebt van voedselallergie. Ook gaf ze inzicht in ontwikkelingen op onderzoeksgebied. ‘Je moet alleen niet vergeten dat je ook je lijf moet voeden en niet alleen maar producten moet wegstrepen’

RkJQdWJsaXNoZXIy NzkyMjk=