Uit eten

Uit eten met voedselallergie. Hoe doe je dat? Tips van experts hoe u een etentje het beste kunt voorbereiden en wat u tijdens het uit eten gaan beter wel of niet kunt doen.

Uit eten is mijn grootste hobby
"Mijn grootste hobby is om heerlijk uit eten te gaan en dan het allerliefste naar restaurants dat vermeld staan in de Lekkergids. Mijn vriend is kok en hij heeft van mij een lekkerbek gemaakt. Mijn ervaringen bij de gemiddelde restaurant is niet goed, je wordt niet serieus genomen. Meerdere keren heb ik meegemaakt dat er toch noten op een dessert zaten en nadat het teruggestuurd werd naar  de keuken het er van afgeschraapt weer terugkwam. Niet te geloven. Maar gelukkig heb ik ook goede ervaringen. Mijn tip: ga naar een sterrenrestaurant. Sinds ik dat doe, ben ik nooit meer ziek geworden van een etentje. Je wordt zeer serieus genomen, ik denk omdat ze zich geen allergische reactie kunnen permitteren. Zij hebben hun naam hoog te houden. Wel duur maar het is het waard." Jade van Berkel

Van tevoren

Win informatie over het gewenste restaurant in: 

  • Kijk op de website: staat vermeld hoe het restaurant omgaat met bezoekers met voedselallergie?
  • Houd rekening met piektijden. Vermijd deze bij voorkeur!
  • Bezoek een forum waar over voedselallergie wordt gepraat
  • Bekijk websites met restaurantrecensies
  • Vraag aan bekenden met voedselallergie naar hun ervaring
  • Duurdere restaurants zijn vaak beter in staat goed voor klanten met voedselallergie te zorgen dan goedkope
  • Grote ketenrestaurants hebben vaak heldere richtlijnen rond voedselallergie. Kleine restaurant hebben doorgaans deze richtlijnen niet, maar geven wel vaak meer persoonlijke aandacht. Daardoor is de kans groot dat ze je goed helpen als het rustig is
  • Let op taalbarrières. Als medewerkers moeite hebben je goed te verstaan, vergroot dit het risico op fouten 

Bel ruim van tevoren het restaurant van keuze op en vraag hoe zij omgaan met bezoekers met voedselallergie:

  • Vraag (aan de leidinggevende) wat zij kunnen bieden
  • Welke regels heeft het restaurant rond omgaan met voedselallergie?
  • Is er een overzicht van de gebruikte ingrediënten in de gerechten?
  • Is het restaurant bereid een aangepast menu te serveren?
  • Wat maakt dat ik zeker weet dat mijn maaltijd veilig is?

Bel het restaurant voor een tweede check:

  • Als iemand anders dan het eerste gesprek aan de telefoon komt, stel dan bovenstaande vragen gewoon opnieuw
  • Heeft u geen goed gevoel over het gesprek, of komen de antwoorden niet overeen met het eerdere gesprek, is het raadzaam een ander restaurant te kiezen

Reserveer (bel liefst op een rustig moment): 

  • Spreek bij voorkeur op een rustiger tijdstip af; het keukenpersoneel heeft dan meer tijd en aandacht voor uw maaltijd. De kans op fouten is dan kleiner
  • Verzeker u ervan dat de leidinggevende aanwezig is 

Maak een reserveplan:

  • Houd een restaurant waarmee u al goede ervaring heeft in uw achterhoofd; dan heeft u in elk geval een uitwijkmogelijkheid
  • Bij een ketenrestaurant hangt het erg af van de locatie of het beleid ook wordt uitgevoerd zoals het bedoeld is

Neem veiligheidsbenodigdheden mee:

  • Schoonmaakdoekjes om bijvoorbeeld een kinderstoel mee te reinigen
  • Adrenalinepen mee, als deze is voorgeschreven; of liever 2 stuks mee! check vooraf of de houdbaarheidsdatum niet is verstreken. ‘Geen epi mee? Uit eten, nee’

Neem reservevoedsel mee:

  • Een snack of broodje voor als u zich niet veilig voelt in het restaurant; het is heel vervelend als u een restaurant moet verlaten zonder gegeten te hebben. Een snack eten kan de stress voor een deel verminderen

In het restaurant

Praat over de allergie en let op alarmbellen. De eerste minuten zijn belangrijk om in te schatten of het restaurant in staat is om veilig uw maaltijd te bereiden en op te dienen

  • Geef de gastheer of gastvrouw altijd duidelijke informatie over uw allergieën; vraag ook hoe zij ermee denken om te gaan. Krijgt u duidelijk en zelfverzekerd uitleg over de procedures en de ingrediënten van het menu? Dan kunt u de komende maaltijd iets vertrouwder tegemoet zien. Hebben ze het echt goed begrepen? Let goed op uw gevoel. Vraag bij twijfel altijd naar de leidinggevende
  • Vraag naar een goed verlichte tafel. Dan is het makkelijker om het eten te controleren op zichtbare allergene voedingsmiddelen
  • Vraag aan de leidinggevende of chef te helpen een menu te kiezen. Neem in uw besluit mee in welke mate de keuken allergievriendelijk is. Stel de volgende vragen om de kans op kruisbesmetting na te gaan:
  • Welke olie wordt in de frituurpan gebruikt? En als deze olie veilig is, wat wordt er nog meer in gebakken?
  • Zijn er speciale kookbenodigdheden voor veilig voedselallergie koken? Wordt het gereedschap apart gehouden?
  • Is er een aparte werkruimte, bijvoorbeeld een schoon stuk aanrechtblad, voor het bereiden van de allergeenvrije maaltijd?
  • Houdt de bediening de allergeenvrije maaltijd apart van de andere borden? Weten ze dat je niet zo maar even een allergeen van een maaltijd af kunt halen? U hoeft niet alles te vragen. Goede allergievriendelijke restaurants zullen snel alles vertellen wat u wilt weten zodra ze op de hoogte zijn van uw allergie
  • Bekijk op de menukaart mogelijke risico’s op kruisbesmetting: op de kaart is vaak al te zien dat er producten in worden verwerkt waarvoor u allergisch bent. In salade kunnen bijvoorbeeld noten worden verwerkt. Een salade bestellen houdt dus een groter risico in. Veel restaurants bewaren voorbereid voedsel in de vriezer. Noten, zeevruchten en andere producten staan vlak bij elkaar. Ook hierdoor is een groter risico op kruisbesmetting
  • Ontspan en geniet! Uit eten gaan hoeft niet stressvol te zijn. Hoe vaker u uit eten gaat, hoe beter u de ander zult leren vertrouwen. Dit gaat niet vanzelf, maar het is zeker de moeite waard. U wilt toch een leven zonder beperkingen voor uzelf of uw kind? Uit eten gaan hoort daarbij

Na afloop

  • Deel uw ervaring. Anderen kunnen profiteren van een positieve ervaring met een restaurant. Zo kunnen we elkaar helpen.

In veel restaurants wordt rekening gehouden met mensen met een voedselallergie. Vaak gaat dat goed. Meer heel vaak zijn het ook loze beloftes. Of het bedienend personeel begrijpt het niet helemaal goed of, dat is nog vervelender, de kok maakt er een potje van. Veel leden hebben prettige of minder prettige ervaringen met restaurants en dat willen ze graag delen.

Heb je ook zulke ervaringen? Bezoek onze pagina met restaurantrecensies en lever je eigen reactie in!