DNA stringEen eenmalige genbehandeling zou misschien levenslange bescherming tegen ernstige allergieën kunnen bieden. Dat blijkt uit recent immunologisch onderzoek uit Australië.

Een team onderzoekers van de universiteit van Queensland is erin geslaagd bij dieren de immuunreactie uit te zetten die allergische reacties veroorzaakt.

"Wanneer iemand allergisch reageert, komt dit doordat hun immuunsysteem reageert op eiwitten in het allergeen." Volgens professor Steptoe, leider van het onderzoek, ontwikkelen immuuncellen (T-cellen) een soort 'immuungeheugen' waardoor ze weerstand bieden tegen veel behandelingen.

"Nu zijn we erin geslaagd het geheugen van deze T-cellen in dieren te 'wissen' met gentherapie, zodat hun immuunsysteem gedesensitieerd werd. Dat betekent dat het allergene eiwit opeens wel wordt getolereerd. In ons onderzoek hebben we een experimenteel astma-allergeen gebruikt, maar dit onderzoek kan ook worden toegepast om mensen met ernstige allergieën voor bijvoorbeeld pinda's, bijengif of schelpdieren te helpen."

Dokter Steptoe laat weten dat de uitkomsten van het onderzoek verder getest gaan worden in het laboratorium, eerst met dierlijke en daarna ook met menselijke cellen. "We nemen stamcellen uit het bloed, stoppen er een gen in dat het allergene eiwit reguleert en dat wordt teruggeplaatst in de ontvanger. De aangepaste cellen produceren dan nieuwe bloedcellen die het eiwit uitscheiden richting specifieke immuuncellen en die zo de allergische reactie kunnen 'uitzetten'."

Het uiteindelijke doel is een gentherapie waarbij één enkele injectie genoeg is om de oorzaak van allergie uit te schakelen, in plaats van verschillende behandelingen met wisselend succes die alleen de symptomen aanpakken. "Het is nog lang niet zo simpel als een griepprik, dus het vergt nog flink wat werk om dit veiliger en makkelijker te maken. Maar ik kijk uit naar de toekomst waarin een prik misschien al genoeg is." aldus dokter Steptoe.

Dit artikel is gebaseerd op een artikel van ScienceDaily.