meelwormenEen promotie-onderzoek op de Universiteit Utrecht toont aan dat mensen met een garnalenallergie of huisstofmijtallergie vaak ook allergisch zijn voor meelwormen.

Naar aanleiding van eerder laboratoriumonderzoek en en signalen uit de praktijk onderzochten het UMC Utrecht en onderzoeksinstituut TNO hoe groot de kans is op een allergische reactie op meelwormen en andere insecten. Henrike Broekman promoveerde dinsdag 23 mei op dit onderwerp.

Het blijkt dat 75% van de mensen met een garnalenallergie ook allergisch reageren op meelwormen. Maar zij niet alleen: ook mensen met een huisstofmijt- of pollenallergie, of zelfs mensen zonder allergisch verleden, kunnen allergische reacties krijgen van meelwormen.

Meelwormen zijn een alternatieve eiwitbron die steeds vaker wordt verwerkt in producten. Daarom is het belangrijk, aldus Broekman, om te testen of mensen er allergisch op reageren, voordat dat het verder op de markt wordt gebracht. Een Europese wet (de European Novel Food Law) stelt dat een product pas mag worden ingezet als het veilig is bevonden, en dat houdt ook dat we moeten weten wie er allergisch voor kan zijn. Het onderzoek werd deels gefinancierd door de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA).

Lees meer over dit onderzoek bij de bron UMC Utrecht >>

Eerder op onze site: Allergisch voor garnalen? Kans op meelwormallergie groot (3 sep 2016)