na-allergies0804nw1In Canada is een ober aangeklaagd door een klant voor het niet aan de keuken doorgegeven van een ernstige visallergie. Per ongeluk werd het verkeerde gerecht geserveerd, met als resultaat een coma van twee dagen.

De klant in een restaurant in Quebec bestelde rundvleestartaar, maar kreeg per ongeluk zalmtartaar voor zijn neus. Omdat de twee gerechten erg op elkaar lijken en het donker was in het restaurant, had niemand dit in de gaten. Na één hap ging het gauw mis: de man verloor het bewustzijn en moest met spoed naar het ziekenhuis worden gebracht. Daar lag hij twee dagen in coma en kreeg ook nog een hartaanval. Zijn EpiPen lag in de auto ten tijde van het etentje.

> Lees ook onze restauranttips en -recensies!

Ondanks dat de klant meerdere malen had aangegeven dat hij ernstig allergisch was voor vis en zeevruchten, schreef de ober dit niet op en gaf het ook niet door aan de keuken. Daarom klaagt de klant nu de ober en het restaurant aan voor grove nalatigheid. "Ik weet wel dat het een fout zonder opzet was, maar die fout heeft me wel bijna mijn leven gekost," aldus het slachtoffer.

Het is de eerste keer dat zo'n strafrechtzaak voorkomt in Canada. In Engeland werd eerder dit jaar al een restauranteigenaar veroordeeld tot zes jaar cel voor doodslag, omdat hij een pindacurry serveerde aan iemand die allergisch was voor pinda's.

Bron: The Globe and Mail