iphone 500291 640Veel ouders van kinderen met een voedselallergie zoeken op sociale media naar antwoorden op hun vragen. Maar kunnen ze zin van onzin onderscheiden?

Soms kun je online goede adviezen en tips vinden - maar er wordt ook veel onzin verteld. Onderzoekers uit Texas en Ohio wilden weten in hoeverre sociale media ouders beïnvloedt bij hun keuzes voor hun kind. De resultaten van dit onderzoek zijn nu gepubliceerd in Annals of Asthma, Allergy and Immunology. 145 ouders van kinderen met een voedselallergie vulden een vragenlijst in, waaruit bleek dat 93% van hen online informatie opzocht over voedselallergie. Facebook was daarbij het meest bezochte platform. Het meest werd gezocht op tips over school, reizen, signalen en symptomen van allergische reacties, en contact met anderen met dezelfde ervaringen.

Ook werd de ouders gevraagd waarom ze informatie op sociale media zochten. 80% antwoordde 'uit gewoonte', 77% 'uit gemak', 75% vanwege de 'snelle antwoorden' en 59% omdat er 'online veel informatie is'. Slechts 29% zocht online omdat ze dachten dat de informatie 'betrouwbaar was'. Het vaakst wordt informatie vertrouwd als het komt van professionele organisaties, social media-accounts van allergologen, en patiëntenverenigingen. Minder vertrouwen hadden de ouders in andere ouders en beroemdheden of influencers. 16% maakte zich zorgen om iets dat ze online hadden gelezen. 43% van de ouders besprak hun gevonden informatie daarna niet met hun allergoloog.

In een commentaar op de studie geeft hoofdauteur Dr. Aikaterini Anagnostou aan: "We weten dat ouders steeds vaker online informatie zoeken, maar ze kunnen niet altijd beoordelen of wat ze vinden verouderd, onjuist of uit zijn verband getrokken is." Mede-auteur Dr. Dave Stukus zegt: "Het goede nieuws is dat ouders meer vertrouwen hebben in professionele bronnen, zoals allergologen. We hopen dat mensen de gevonden informatie checken bij hun arts, zodat ze weten wat klopt en wat niet."

Bron van dit artikel: medicalxpress.com, 1 mei 2024